Of we de gloednieuwe Mazda MX-5 RF wilden komen testen in Barcelona? Met plezier, zeker omdat we dan aan de negatieve temperaturen in eigen land konden ontsnappen. De Spaanse thermometer wees niet veel hoger dan de Belgische aan, maar dat was niet erg: de RF, de "retractable fastback”, is immers een cabriolet en coupé in één.
"Klanten die een cabriolet willen kopen, kiezen uiteindelijk toch vaak voor een hardtop”, zo steekt de ambassadeur voor de Mazda MX-5, de Japanner Nobuhiro Yamamoto, van wal. "Als compromis ontwikkelden we de versie met wegklapbaar stalen dak van de vorige MX-5.” Een compromis dus, volgens Mazda, maar de nieuwe RF wil de scheidingslijn duidelijker trekken. Belichaamt de roadster met stoffen kap volgens de Japanners het pure rijplezier, dan kiest de Retractable Fastback voor verfijning. En dat zie je al aan het dakmechanisme.
Hoe werkt het dak precies?
Het principe werkt enigszins als een klassiek targadak: twee dakpanelen verdwijnen, het derde gedeelte blijft staan. Het grote aluminium dakpaneel wordt netjes weggeborgen in de koffer, samen met het kleinere stalen tweede paneel en de achterruit. Blijven over: de B- en C-stijl, die fastbackgewijs uit één deel bestaan. Zij zijn gemaakt uit een versterkt soort plastic om het meergewicht laag te houden. En dat is gelukt: er komt ongeveer 45 kilogram bij vergeleken met de roadster.
Neemt het veel kofferruimte weg?
Nog meer goed nieuws: "geen toegevingen qua kofferruimte” stond hoog op het prioriteitenlijstje van de Japanse ingenieurs. Je kunt dus nog steeds 127 liter kwijt in de koffer van de MX-5 RF. Geen zeeën van ruimte dus, maar het levert de RF op dat vlak geen nadeel op tegenover de roadster. Wel jammer: het dak openen of sluiten, wat ongeveer 13 seconden duurt, kan je al rijdende maar doen tot 10 km/u.
Hoe is de ruimte binnenin?
Die is op Japanse leest geschoeid. Lees: compact. Ondergetekende is 1m78 en voelde zich een GVR in de Mazda. De zetels zijn niet in de hoogte verstelbaar, en het stuur niet in de diepte. Daarnaast mocht de binnenzijde van het dak beter worden afgewerkt. Maar Mazda maakt er natuurlijk een erezaak van om de bedieningsorganen uiterst secuur af te stemmen op de chauffeur. Het stuur, de versnellingspook en de pedalen liggen dus perfect in de hand - en voet.
Bovendien hebben de Japanse ingenieurs optimaal gebruik gemaakt van de beschikbare ruimte: de motor voorin wordt relatief ver naar achteren geplaatst, de rest van de aandrijflijn werd zo gepositioneerd om een perfecte 50/50-gewichtsverdeling te behouden, en de Japanners moesten nog eens voldoende ruimte voorzien voor twee man en bagage. En toch is de MX-5 RF maar 3,92 meter lang, 1,74 meter breed en 1,23 meter hoog.
Blijven de motoren dezelfde?
Jazeker, op één detail na. Je hebt nog steeds de keuze tussen de atmosferische 1.5 van 131 pk en 150 Nm en de atmosferische 2.0 van 160 pk en 200 Nm. Beide zijn ook nog steeds gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak. Alleen krijgt de tweeliter er voortaan een zestrapsautomaat bij. Chrono’s? De 1.5 legt 0-100 km/u af in 8,6 seconden en heeft een topsnelheid van 203 km/u. De 2.0 met manuele bak doet er 7,4 seconden over en haalt 215 km/u, de automaat legt respectievelijk 8,4 seconden en 194 km/u voor. Nauwelijks trager dan de roadster dus.
Hoe rijdt de MX-5 RF?
Kort samengevat: er zijn maar weinig andere betaalbare roadsters op de markt die zoveel bruikbaar rijplezier bieden. We brachten het meeste stuurtijd door in de 2.0 met manuele versnellingsbak, die er ons meteen weer aan herinnerde hoe heerlijk gradueel een atmosferische motor zijn vermogen opbouwt. Hij is krachtig maar loopt niet over van power, maar mist wat enthousiasme in de laatste toerentallen richting rode zone.
Dat enthousiasme vinden we dan weer wel terug in de 1.5, wiens gewilligheid richting begrenzer compenseert voor het mindere vermogen vergeleken met de 2.0. Beide motoren kan je dus gerust volledig benutten zonder je te bezondigen aan illegale snelheden. En dat is in deze turbotijden een sportieve verademing.
Het snedige chassis is eveneens een plezier: terugschakelen, tussengas, insturen, uitsturen en snel weer op het gas: de Mazda laat het zich allemaal welgevallen en moedigt je aan tot meer – in de 2.0 nog geholpen door het differentieel. Maar rustig aan met het dak open of genieten van het comfort met het dak toe bevalt hem evenzeer. Alleen jammer dat de specifieke dakstructuur voor wat extra windgeluiden zorgt wanneer je met het dak open rijdt. Die heb je in de roadster dan weer niet.
Hoeveel kost hij?
De MX-5 RF begint bij ons vanaf € 26.090 voor de 1.5 en € 30.190 voor de 2.0. Het prijsverschil met de roadster bedraagt dus € 2.500. De topuitvoering SkyCruise kost op zijn beurt ook € 2.500 meer dan de basisuitvoering van de 1.5, SkyDrive, maar is rijkelijker uitgerust, onder meer met uitgebreide veiligheidssnufjes zoals een dodehoekwaarschuwing en rijstrookassistentie. SkyCruise is bovendien ook de enige uitvoering waarin je de 2.0 kunt kopen. Goed om weten: de Recaro-sportzetels, die je in andere landen kunt bestellen, zijn bij ons niet verkrijgbaar. Volgens de Belgische Mazda-importeur omdat dat de lange levertijden voor de MX-5 alleen nog verder zou verlengen.
Besluit?
De Mazda MX-5 RF is een ideale aanvulling op de roadster voor klanten die op zoek zijn naar wat meer comfort en verfijning. Dat vat zowat de meerwaarde samen van de RF, want de ultieme MX-5-ervaring beleef je nog steeds aan boord van de roadster. Of je de 1.5 dan wel de 2.0 neemt, hangt af van je prioriteiten: de 1.5 enthousiasmeert over het hele toerentalbereik, maar de 2.0 geeft hem wat meer "push”. In elk geval: de beste betaalbare sportwagen volgens de klassieke Britse school komt nog steeds uit Japan…