Zelfsleuteldag in Waalwijk
- | | x
Het is 19 juli en natuurlijk zomer. Dat wil zeggen, op de kalender dan, want het weer is echt niet zo mooi om buiten te spelen, laat staan open te rijden in onze cabrio’s. Ja, het zag er even gezellig en warm uit, maar dat veranderde al snel. Voor ons was het niet zo erg, want wij hadden ons ingeschreven voor de zelfsleuteldag in Waalwijk. En de reden? Ik heb dus kort geleden een ‘nieuwe’ (nou ja …..) NB 10th Anniversary gekocht die ik dus even wilde laten zien aan de ogen van onze specialisten Rudy Schilders en Jeroen Feelders. Niet dat ik de auto niet vertrouwde, maar thuis ga je ook niet zo makkelijk onder de auto kruipen. Vandaar.
We zijn niet de eersten die aankwamen, maar toch ruim op tijd om de afspraak te maken om even op de brug te mogen staan. Maar eerst kregen we koffie met koek, wat heerlijk smaakte. Ik had geen onderdelen te vervangen, of het moesten de bougiekabels zijn geweest die ik zelf niet los kreeg. Jeroen is daar beter in, zo dacht ik bij mijzelf en zowaar, dat karweitje was dan ook in enkele minuten gedaan. Na een onderhuidse controle kreeg ik te horen dat het eigenlijk wel ok is met de auto. Ja, roestvorming aan de ophanging kom je overal wel tegen en zal ik een keer de stoute schoenen (en de staalborstels) aan moeten trekken om dit te verwijderen en in te smeren met een beschermingsmiddel.
Intussen vallen de druppels met bakken tegelijk uit de hemel, net als ik de garage verlaat om plaats te maken voor anderen die wat te vervangen hebben aan hun MX5. Er waren toch zo’n 20 auto’s aangemeld die veelal kleine dingen moesten vervangen zoals remblokken of een benzinefilter. Jeroen laat naderhand nog even weten dat er een zwarte MX-5, die laat in de middag op de brug stond met remklauw problemen, nog een staartje krijgt omdat de remklauw-cylinder er niet recht in zat en dat daardoor bij een dealer een nieuwe remklauw geplaatst moet worden. Ook de andere remklauwen waren behoorlijk 'aangekoekt'.’’ En uit ervaring weet ik dat dit best een dure grap is, want kort hiervoor moest ik van mijn oude 1990’er een remklauw laten vervangen, wat de € 200,00 overschreed.
Er hangt een gemoedelijke sfeer in de garage en de technische mensen helpen daar waar het nodig is om iets te repareren of na te kijken. Op de uitnodiging stond dat er ook vrouwen welkom zijn en zowaar, die waren er ook! Maike Wensveen was gekomen om haar remmen na te laten kijken en na de inspectie ook zelf begon om de schoentjes er zelf op te plaatsen. ,,Gewoon doen,’’ zegt Rudy. Fout kan het niet gaan, want de technische ogen prikken de hele tijd in je rug.
Intussen wordt er buiten, toen het droog was natuurlijk, een raammechanisme gangbaar gemaakt en een V-snaar vervangen. Bij diverse auto’s moest er wat koelvloeistof worden bijgevuld en een enkel druppeltje olie. ,,Ja, wat wil je met een MX5 van zoveel jaar oud. Die mag gerust wat gebruiken,’’ zegt Jeroen met zijn schouders ophalend. ,,Zolang je het maar in de gaten houd hoeveel de auto verbruikt. Worden het liters, dan moet je oppassen. Dan is er wat aan de hand, wat zich meestal zal laten zien aan het zweten van de motor bij het kleppendeksel.
Na een aantal uurtjes te hebben gefotografeerd, verlaten wij de garage op weg naar huis. We hebben geleerd om wat zelfvertrouwen te krijgen en het heft eens zelf in handen te nemen. Maar ja, zo is niet iedereen ingesteld, toch? We hebben ons geamuseerd en wat bijgeleerd. Misschien voor jou ook eens een gelegenheid om een zelfsleuteldag te bezoeken. Wie weet wordt jij wel een ‘selfmade’ man (of vrouw).
Oscar Hoogendoorn
Reageer hier op het evenement: